КАЦАЛ ЛИ Е ХРИСТОС С КОСМИЧЕСКИ КОРАБ И КАКВО КРИЯТ УНИКАЛНИТЕ ИКОНОПИСИ В БЪЛГАРИЯ


Преди няколко дни черквата в село Добърско, в която Христос е изобразен с приличащата на космически кораб сияеща аура - меркаба, официално е  обявена за културна ценност от национално значение с предоставен статут на архитектурно-строителна и художествена недвижима културна ценност от Средновековието с категория „национално наследство“, съобщава сайтът СЕЛО.БГ. Предложението е на директора на Национален институт за недвижимо културно наследство.
Години наред легенди се носят за този "космически" стенопис в Добърско, който е сред най-ярките образци на изкуството и християнската култура у нас. Църквата е строена през 1112 година според 
голяма мраморна плоча, вградена пред олтара. През османското нашествие тя е опазена и превърната в непристъпна крепост на Християнството и на българския дух. Никога не е опожарявана или събаряна. Тя е част от 100-те национални туристически обекта на България.
По стените й има над 460 изображения, част от които уникални и различни от наложените канони. Например образите на свети Димитър и свети Георги  са в цял ръст, а не на кон. А при сцената Сретение Господне Христос е с вързана на плитка коса.
Най-голяма популярност църкавата придоби със стенописа „Преображение Господне”, където аурата на Христос години наред бе описвана като космически кораб. С църквата „Свети Свети Теодор Тирон и Теодор Стратилат“ Разложкият регион се превръща в един от най-популярните обекти за туризъм у нас. 


Запознатите с Библейските канони често се възмущават от търсенето на сензации и извънземни теории за тези стенописи. Които не се срещат само в църквата в Добърско - има ги на много места в България, на Балканите, в Русия и Украйна. 
(На снимката е стенопис от скалния манастир в Иваново - датировка 12-13 век.)
Всъщност така се изобразява сцената на Преображението. От евангелията знаем, че Исус Христос в проповедите си говорел за себе си като предсказаният и очакван Месия (Спасител). След една беседа с учениците си за предстоящите му страдания, кръстна смърт и Възкресение, Исус се изкачва на планината (в евангелията има планини, но да уточним, че в Йерусалим няма и това никара да мислим, че най-вероятно цялото действие от Новия завет е на нашите земи) с трима от апостолите - Петър, Яков и Йоан. Уморени от пътуването те заспиват. И докато се молел, Исус  изведнъж се издигнал над земята и засиял в силна светлина. Лицето му заблестяло, дрехите му станали искрящо бели. Като свидетели на това от небето се явили Мойсей и пророк Илия, които разговаряли с него за предстоящите драматични дни. 
(Стенопис от манастир в Букурещ - 16 век)
Учениците се събудили от блясъка на божествената слава и се удивили от видяното. Апостол Петър казал: ”Господи, добре ни е да бъдем тук! Да направим три сенника - един за Теб, един за Мойсея и един за Илия, и да останем тук, огрени от тази невеществена, божествена светлина, обгърнати от този дивен покой." 
След това пожелание на небето се появил облак и се чул глас: ”Това е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение! Него слушайте!" Учениците паднали на земята и като дигнали очи, видели единствено Исуса.  Преображение Господне е сцена от Библията, който предшества  Разпятието и Възкресението, т. е. още в земният живот на Исус. Той не "каца" и не “отлита” от земята, а е озарен от небесната светлина. Свидетели на сиянието са трима от учениците му, а целта е да им се покаже божествената същност на техния учител, когото следват, но не винаги разбират. 

(Още един "космически" иконопис - от българската църква в албанския град Берат)
За Преображението разказват евангелията на Марк, Матей и Лука. Ето един от тях  (Марк 9:1-9):
"... И рече им: истина ви казвам: тук стоят някои, които няма да вкусят смърт, докле не видят царството Божие, дошло в сила. И след шест дни Иисус взе със Себе Си Петра, Йакова и Йоана и възведе ги сами на висока планина насаме, и се преобрази пред тях. Дрехите Му станаха бляскави, твърде бели, като сняг, каквито белилник на земята не може избели. И яви им се Илия и Мойсея, и разговаряха с Иисуса. Тогава Петър заговори и рече на Иисуса: Рави, добре е да бъдем тук; да направим три сенника: за Тебе един, за Моисея един, и един за Илия. Защото не знаеше какво да каже, понеже бяха уплашени. И яви се облак, та ги засени, и от облака дойде глас, който казваше: Този е Моят възлюбен Син; Него слушайте! И отведнъж, като погледнаха наоколо, никого вече не видяха със себе си, освен едного Иисуса. А когато слизаха от планината, Той им заповяда да не обаждат никому, що видяха, освен кога Син Човечески възкръсне от мъртвите."





Коментари