ЛИПСАТА НА РАБОТНА РЪКА И ПОДБИВАНЕТО НА РОДНОТО ПРОИЗВОДСТВО СА ОСНОВНИ ПРОБЛЕМИ НА МСП


 Борислав Димитрачков, и. д. Главен секретар и директор на дирекция „Интернационализация на МСП“:
ЛИПСАТА НА РАБОТНА РЪКА И ПОДБИВАНЕТО НА РОДНОТО ПРОИЗВОДСТВО СА ОСНОВНИ ПРОБЛЕМИ НА МСП


  
 -Г-н Димитрачков, развитието на малките и средните предприятия е приоритет в предизборните програми на всички партии, тъй като те съставят над 90% от икономиката в страната. Каква е равносметката в разгара на мандата в края на 2018 г.?
  - Предвид, че гръбнакът на българската икономика са малките и средните предприятия, чиито дял през последните две десетилетия надхвърля 99% от общия дял на предприятията в страната, развитието на техния капацитет и възможности, както и поддържането на тяхната конкурентоспособност е изключително важно перо в националната икономическа политика. Микро, малките и средните предприятия генерират около 61% от БВП на България. Това са около 74 млрд. лева оборот. От тях повече от 50% от всички средства са в рамките на малкия бизнес в страната.
В момента секторът на МСП изостава от световния дял на технологично развитие, тъй като бизнесът акумулира и създава сравнително нисък дял инвестиции в иновации и научно-развойна дейност. Въпреки това през последните няколко години нараства делът на иновативните предприятия, както и качеството на предлаганите стоки и услуги, което е следствие от правителствената политика за насърчаване развитието на МСП.
Малките и средните фирми са генератор на нови работни места и спомагат за повишаване на конкуренцията на пазара. Те проявяват по-голяма гъвкавост в кризисни ситуации и притежават бързо променяща се вътрешна организационна структура. Имат възможност по-бързо и лесно да внедряват иновации и нови технологии, което е техният принос в повишаването на конкурентоспособността на българската икономика.

   Агенцията насочва основните си поощрителни мерки към иновациите на МСП и към участието на българските фирми на международни изложения. Има ли вече резултати от тези мерки?
Иновациите са сърцевината на европейската политика. Тя е насочена към създаване на подходяща творческа среда за развитие на инициативата, на научната и технологична инфраструктура, на патентната система, подпомагане на фундаменталните и приложни изследвания, иновационни проекти с пазарна реализация и др.
В духа на европейската политика от страна на България през 2005 г. бе създаден Националения иновационен фонд, разработен като Финансова схема за подкрепа на иновативни предприятия.  Основната цел на фонда е  да насърчи създаването на научно-приложни и изследователски проекти и  реализация на нови или значително усъвършенствани продукти, процеси или услуги, насочени към повишаване на иновативния потенциал и технологично равнище на предприятията.
Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ е 500 000 лв., а срокът за изпълнение на проекта - до 18 месеца.
         От създаването на Фонда са проведени 9 конкурсни сесии за набиране на проекти, 7 конкурсни сесии са приключили, 8-мата е в изпълнение. 9-тата конкурсна сесия бе обявена през май 2018 г. и е в процес на оценка на постъпилите 72 бр. проектни предложения. Общо за 8 конкурсни сесии са сключени договори за финансиране по 470 проекта, а предоставената безвъзмездна финансова помощ е в размер на 83 549 983 лв.
По втората част от въпроса ви – с организирането на национални участия в международни панаири и изложби в чужбина и страната агенцията подпомага експортните дейности на МСП в следните аспекти: установяване на преки контакти с чуждестранни партньори; увеличаване на износа; разширяване пазарите на българските компании; повишаване ефективността на тяхната дейност; запознаване със световните тенденции в съответния бранш. Участието на България в международните панаири и изложения показва, че се търсят най-много вина, традиционни наши храни, като повечето са биопродукти, козметични изделия на основата на розовото масло, мебели, фармацевтични продукти, ИКТ услуги и др.
От началото на 2018 г. агенцията е организирала национални участия на 25 международни панаира в чужбина и страната, като своя продукция са представили 184 предприятия. Повечето от проявите са финансирани по проект „Създаване на условия за устойчиво развитие и успешно интегриране на българските предприятия на европейски и международни пазари, чрез осигуряване на подкрепа за участие в международни търговски панаири и конференции“ по ОП „Конкурентоспособност и иновации“.
Проучването за оценка на въздействието сред фирмите, участвали в промоционални прояви, организирани от агенцията, изведе няколко съществени извода:
-        76,5 % от всички фирми износители са успели да навлязат на нов непознат за тях пазар;
-        64,3 % сключват допълнителни поръчки за износ на вече познат пазар;
-        41,8 % от фирмите осъществили износ са осъществили и двата вида ползи;
-        11,2 % са успели да разширят не само износа си, но и продажбите си на вътрешния пазар.
-    Над 80% от фирмите заявяват, че поддържат кореспонденция с партньори, с които са установили връзка по време на международна промоционална проява. Близо 77% от всички фирми, очакват дългосрочно партньорство с установените контакти, а 73% очакват и сключване на бъдещи сделки.
-  Преките ползи за икономиката на страната от участието в промоционалните прояви се изразяват главно в разкриването на нови работни места, като 54,7 % от фирмите, които са разширили производството си, са създали нови постоянни работни места, а 20,8 % са разкрили временни такива.


 - Какви са основните проблеми в развитието на МСП в България и ползвате ли европейския опит, за да ги решавате?
- - Постигната финансова и икономическа стабилизация на страната позволи да се направят важни стъпки за създаване на адекватна среда за развитие на малкия и средния бизнес. 
Липсата на работна ръка, нерегламентираният внос, подбиващ цените на родното производство, регулаторните режими и административният натиск, липсата на свеж финансов ресурс, както и предизвикателствата пред т. нар. кръгова икономика са сред ключовите проблеми, стоящи пред МСП от производствените сектори на икономиката.
За да можем и ние самите да си отговорим на този изключително важен въпрос изпълнителният директор на агенцията е планирал две спешни мерки. Едната е организиране на поредица от работни срещи с представители на браншовите организации в България, за да получим обратна информация за реалните проблеми на бизнеса. И другата мярка е систематизиране и анализиране на получените препоръки, мнения, оплаквания, критики и изготвяне на доклад до министъра на икономиката, с препоръки какви последващи стъпки трябва да се предприемат, за да се отстранят проблемите.
Преобладаващият брой МСП са в сферата на търговията и услугите. Голям брой фирми не преследват растеж и увеличаване броя на заетите, около 2/3 от малките и средните предприятия продават на локалния пазар, а само около 1/4 на националния. Има труден достъп до технологии и ноу-хау и недостатъчен опит в областта на маркетинга, стратегическото планиране, счетоводството и администрацията и т. н.
Ниските данъци са основен елемент от държавната подкрепа. Близо 70% от запитаните предприемачи твърдят, че могат да разчитат на държавна помощ при започване на бизнес. Над 55%  се обединяват около мнението, че държавата съдейства за развитието на предприемачеството. Според 26% от запитаните, данъчните облекчения и ниските налози са основното, което бизнесът получава от държавата. За 13% субсидиите, възможностите да участват в европроекти и програмите са подкрепата, от която имат нужда. Само 46% от запитаните, успяват да намерят пазари за продукцията си, също толкова обаче имат проблем с реализацията на стоката си. Отново бизнесът поглежда към институциите – 43% от предприемачите очакват помощ от държавата, за да успеят да пласират продукцията си.


    Неотдавна бяхте гост на осмото издание на годишния форум с награди за луксозно строителство, архитектура и дизайн. В България отново се наблюдава ръст на продажба на имоти и бум на строителството. Какви са проблемите на МСП в този сектор?
Не са идентифицирани специфични проблеми пред МСП в строителния сектор, като изключим конкуренцията, с която трябва да се справят пред големите строителни компании, които печелят обществени поръчки и могат да работят по различни проекти, включително с европейско финансиране. Проблемите ще се конкретизират след провеждане на работните срещи с браншовите организации в контекста на предишния отговор. Отдавна в агенцията не са правени такива работни срещи и анализи и това е добра практика, която ще бъде възстановена в полза на МСП в България.
Предизвикателство, но и възможност за развитие пред сектора е решението на ЕК от 1 януари 2021 година всички нови сгради в ЕС да използват много малко количество външна енергия за отопление, охлаждане или топла вода. Това ще се постигне, като се произвежда енергия на място и се подобри консумацията. Новите изисквания са част от стремежа на ЕС за засилване на потреблението от чисти енергийни източници. Европейският парламент одобри на 17 април промени в директивата за енергийната ефективност на сградите. Те задължават страните в ЕС да подготвят дългосрочни национални стратегии, които да гарантират, че до 2050 г. сградите в ЕС почти не използват външна енергия. Промените насърчават използването на „умни“ технологии за намаляване на енергийното потребление и налагат въвеждането на точки за презареждане на електрически автомобили в паркингите на новите сгради.

 Колко български фирми са сключили договори да изнасят продукти извън границите ни и кои държави проявяват интерес към българските производители?
Направеното проучване за оценка на въздействието сред фирмите показва, че 56,6% от МСП, участвали в промоционални прояви на ИАНМСП, сключват договори за износ. Почти две трети - 66,4 %, от всички договори за реализиран нов износ са в диапазона до 100 хил. лв., а 16,3 % от всички фирми са сключили договори за над 300 хил. лв.
Вече пета година агенцията поддържа Националния експортен портал и рубриката с голям интерес от българските компания „Чужди фирми търсят бизнес партньори“. Постъпилите запитвания са както от европейски компании, така и от азиатски, американски и т. н. И за най-различни стоки. Логично, значителна част от постъпилите запитвания са от европейски компания, тъй като България основно търгува с ЕС.

 В кои сфери на бизнеса МСП бележат ръст в развитието и в кои има спад?
Определено много добре се представя ИКТ секторът. Той държи близо 50% дял от износа на бизнес услуги и е с най-висок иновационен интензитет и с най-много регистрирани патенти. България наистина има с какво да се гордее в тази сфера - много българи са водещи кадри в най-успешните IT компании, а вече и у нас започнаха да се развиват много добри фирми. Страната ни отдавна е призната и като добра дестинация за аутсорсинг на подобни услуги. Друг добър пример е мебелната индустрия. Има мебелни клъстери, които дават възможност на малките български производители да участват в по-големи проекти. Това е сектор с традиции, с квалифицирани кадри, с възможност да произвежда и малки, и големи серии, при това с добър дизайн и на добри цени. Хранително-вкусовата промишленост също има сериозен принос за развитието на  икономиката на МСП и е с най-голям дял в производството по отношение на заетостта и приходите. Световно признати са българските козметични продукти на основата на розово и други етерични масла, което определят браншът сред водещите експортни сектори на българската икономика.
Производството на резервни части за автомобилната индустрия също бележи ръст на развитие – български фирми са сключили договори с международни автомобилни компании и се ползват с отлично реноме. Шивашките услуги, в които се работи предимно на ишлеме също имат траен тренд на развитие, като все повече български компании произвеждат свои колекции, а някои вече имат утвърдени брандове.
Отраслите, в които се забелязва спад, са химическата промишленост и машиностроенето.

   Предстои четвъртото издание на Балканските награди за туристическа индустрия, на които отново ще бъдете гост. Туризмът е сред основните сфери в развитието на икономиката на Балканите, а България има все още нереализирани ресурси в този сектор. Как подпомагате МСП в сферата на туризма?
Сектор туризъм не попада в сферата на въздействие на агенцията, определена от държавната политика на България. Има специално създадена структура, но при определени условия двете държавни структури си взаимодействат. И конкретен пример в тази насока е участието на туристически фирми на националния щанд, организиран от ИАНМСП, на изложението  за вносни стоки China International Import Expo (CIIE), 5-10 ноември 2018 г., в гр. Шанхай, Китай.
МСП в сферата на туризма ще бъдат подпомогнати и чрез анализа на техните проблеми след проведените работни срещи с браншовите организации, като ще решаваме възникналите затруднения съвместно с другите държавни институции с цел развитие на малкия и средния бизнес в сферата на туризма.
При разработването на политики за икономическо развитие както на национален, така и на регионален мащаб, туризмът следва да се разглежда в комплекс със съпътстващите индустрии, с които е свързан. Едно проучване на Асоциацията на хотелиерите в Италия показва, че всяко ново работно място в туристическия бранш автоматично води до откриване на нови от 4 до 7 работни места в обслужващите сектори. Това показва какъв потенциал има туризмът по отношение развитието на слабо населените и неразвити икономически райони. Тези райони (най-вече на морския бряг и планините) в България са изключително богати на културни и исторически паметници, артефакти от древни цивилизации, автентично и уникално традиционно производство на биологични храни и напитки, природни забалежителности и биоразнообразие. Въпреки това населението в тези райони е сравнително малобройно, с ниски доходи и с ниско ниво на предприемаческа активност. Целевите усилия и политиките за подкрепа на туризма и предприемачеството биха могли да увеличат икономическия просперитет не само в тези сравнително слабо развити райони, но и да повишат икономическото представяне на национално равнище. Това може да се реализира чрез въвеждането на иновативни бизнес модели и цифровизация на туристическите дейности с интегриране на местните  производители и доставчици на стоки и услуги, което да бъде атрактивно за младите предприемачи и да осигури икономически просперитет на слаборазтите райони.
ИАНМСП участва в международен проект с такава основна цел, представен за финансиране по Финансовите механизми на ЕИП и Норвегия. С помощта на проекта е предвидено да бъдат проучени опита и добри практики за успешни цифрови бизнес модели от ЕС и да бъдат разработени предложения за мерки за интегриран селски туризъм. Резултатите от проекта, ако бъде одобрен, ще доведат до разширяване на капацитета на политиците и заинтересованите страни за прилагане на интегрирани мерки за развитие на културно-историческия туризъм, ще бъдат разширени уменията за трансфер и прилагане на социални иновации, ще се стимулира младежкото предприемачество и компетенциите на младите предприемачи. Същевременно целим и създаване на мрежи и групи по интереси, за да се разчупи стереотипа и капсулирането на малкото предприятие, което ограничава неговото развитие. Искаме да подобрим и уменията за провеждане на съвременно дистанционно обучение за предприемачите, чрез организиране на курсове, базирани на образователни методи за цифрово свързване и дигитално образователно съдържание.

                     Едно интервю на Патриция Кирилова за нейния блог
Снимки ВИП Комюникейшън ПР

Коментари