ЕДНО ИНТЕРВЮ ЗА МОЯТА РАБОТА КАТО ПР







Патриция Кирилова: "Добър ПР е политическата кариера на Бойко"

публикувана на 10 Окт, 11:15 в Шоубизнес


Патриция е завършила е руска филология в Софийския университет, после специализира журналистика към Свободния факултет на СУ. От 1995 г. работи като светски репортер към различни печатни и телевизионни медии. Известната журналистка е и една от основателките на Движението на неомъжените жени заедно с Ани Александрова и Нина Николова. С последната създават още модна агенция и две ПР агенции.

- От колко години се занимаваш с ПР?
Нашата ПР-агенция ВИП Комюникейшън  е създадена през май 2006 г. , а няколко месеца по-късно организирахме едно от най-мащабните събития у нас – първото луксозно яхтено изложение в Созопол, на което презентирахме едни от най-успешните впоследствие, вносители на яхти Яхтинг БГ. 

- Кой са най-значимите ти проекти?
Както вече казах още през 2006-та стартирахме ПР-дейност с луксозни яхтени изложения. С цел налагане на луксозния бранд у нас, към който има все по-голям интерес (не е тайна, че луксозните марки не губят своите клиенти по време на криза, дори напротив), през 2009г. организирахме и две луксозни строителни изложения, към които също имаше голям интерес. През миналата година, макар и кризисна, ние създавахме новини за нашите клиенти почти всеки ден, и в седмицата организирахме поне по едно събитие. В това число два благотворителни бала на Лайънс Клуб София Свети Йоан, презентация на лимитираната серия вина Роберто Кавали, откриване на два луксозни бутика от веригата Подиум, две луксозни сватбени изложения – в София и във Велико Търново, съдействахме също за популяризирането на годишните Еврпейски награди за предприемачество, съвместно с Министерството на икономиката и т.н. Като цяло подкрепяме всички благотворителни инициативи, както и идеите в подкрепа на бизнеса в България.

- На какво ниво е ПР-а в България?
Все още е в начален стадий на развитие, търпи своите грешки и това е съвсем нормално. Малцина все още имат ясна представа какво точно означава ПР, какви ангажименти трябва да поема една ПР-агенция или ПР-агент. Защото това не е просто дейност, свързана с разпращане на прессъобщения до медиите или до други публики. Връзки с обществеността е доста широко понятие – който наясно с американските специалисти, които са царе в тази област, ПР-ът освен с публикации, събития, новини, се ангажира и с лобиране за своите клиенти. С изграждане на имидж, репутация и т.н. Но заради модата днес всеки да е ПР, понякога се получават и недоразумения, в които вместо да се изгради добра репутация на дадена марка или име, се работи в обратната посока. Но това наистина са грешките на началния стадий в развитието на ПР-а.  

- Според теб има ли други добре подготвени за тази професия?
В България има много добри специалисти в този професия. Надявам се да стават все повече, защото тепърва ще се повишава необходимостта от добре подготвени кадри в тази дейност. Предстои все повече фирми и клиенти да търсят услугите на ПР-ите, тъй като при създалата се конкуренция всеки иска марката му да звучи по-убедително и името му да тежи все повече.

- Нормално ли е хората да си правят ПР с най-различни неща – примерно, че са си купили бустан с дини?
- ПР се прави с определена цел. Все пак всеки специалист може да дава съвети коя новина, би създала добър ефект за клиента и коя е лишена от смисъл и би изиграла, дори лоша услуга за дадена марка или име. 

- Коя българска личност има най-добрата реклама и коя обратното?
Трябва да се прави разлика, и то съществена, между ПР и реклама. Рекламата обикновено се използва за бързи продажби на стоки – храни, напитки, прах за пране и т.н. ПР-ът е градивен, той цели дълготраен ефект, а не моментен. Както е при рекламата – докато се рекламира една стока, тя се продава. Спре ли рекламата – спират и продажбите. ПР-ът пък цели устойчивост на името и на марката, добра и стабилна репутация и т.н. Един от примерите за добър ПР това е политическата кариера на Бойко Борисов – благодарение на връзката си с обществото, казано на ПР език, той успя да се задържи на властови позиции няколко мандата. Сега целта е да се запази това име и тази репутация, която той си създаде през годините.  

- Трябва ли по някакъв законов начин да се ограничи появата на толкова много хора, които си мислят, че са ПР-и?
Не е нужно със закон да се ограничава тази дейност. Неефективните и неспособните ПР-и отпадат с времето. Клиент, който веднъж е попаднал на такъв ПР, после внимава и проверява хората, с които работи. И това е съвсем нормално. 

Коментари