За селяните, простаците и другите

Едно от най-хубавите понятия в журналистиката, към които винаги се придържам, е остротата на перото - толкова остро, че да боли. 
Дори когато няма рана, в която да бръкне, пак боли. 
Но когато забиеш острието в раната, тогава се чува ответен рев, толкова силен, че пука тъпанчетата на ухото. 
Това беше причината преди време да направя в моята страница във Фейсбук албум, озаглавен "СОФИЯНЦИ ВЗЕХА МЕРКИ СРЕЩУ НАРУШЕНОТО ЕКОРАВНОВЕСИЕ В СТОЛИЦАТА И СЕ ИЗНЕСОХА В МАЛКОТО СЕЛЦЕ ЛОЗЕН, ДАЛЕЧ ОТ НАПУДРЕНИ И НЕИЗЛЕЧИМО ПРОСТЕЕЩИ СЕЛЯЦИ С НЕЯСЕН ПРОИЗХОД..." Причина за остротата, която нарани доста празни глави, беше едно странно медийно събитие, в което символът на провинциализма и бруталната селяния празнува нанасянето си в софийски апартамент ?!?, а куп журналисти квичаха до него с възгласи БРАВО! 
Та това ме накара да напиша и следните коментари, тъй като заглавието на албума предизвика спор - Всички ли хора от провинцията са такива или има и софиянци, които са измет. 


 Не съм използвала имена, но подтекстът е доста ясен - думата напудрен дава насока какъв типаж фокусирам, така че едва ли коментарът е насочен към всички, които не са от София. Родена съм в центъра на София, за разлика от тези, за които пиша, но си направих дом и в Американското градче, близо до Камбаните... За да съм далече от тези позьори без покритие. Визирам персони, които притежават все "достойни" качества, които медиите не спират да изтъкват - брутална провинциална амбиция за доказване в големия град и с нито едно градивно действие през последните 20 години. Но с много действия, достойни за ареста, където еднократно попадна и депутати и дипломати квичаха в защита. Мачкане на всички и всичко, нагло поведение, което всеки поощрява, вместо да бичува. 
Трудно се учи да се къпе, но вместо това обилно се парфюмира! Изразявам се меко, за да не се обиждат хората от провинцията, които са лишени от "достойнствата" на тези амбициозни типове, за които аз никога няма да мълча. И да се правя на глуха и сляпа. Ако това искате, няма да стане. Ако не ви харесва какво пиша, не го четете. Това е мое мнение, лично аз съм го аргументирала през годините стократно. Това, че някой не иска да ги види, е негов проблем.  И на всяка дума против това, имам аргументи за отговор. Защото не може да се толерира и популяризира масово простащината... 
За да не се припознават в моите думи всички хора с провинциален произход, ще ги успокоя с нещо като жокер - логично е, след като амбициозни и лишени от качества селяци бият тъпана, че вече си имат и подслон в София и интересът към подобен цирк е шокиращ и необясним за мислещи хора, аз ще празнувам събитието, че съм на село... 
За да съм по-далеч от хората без качества, но с амбиция, които повличат след себе си куп доскоро интелигентни хора, поне в моите очи. Изводът за мен е, че селящината и простащината е заразна, щом е повлякла толкова хора след себе си. И аз искам да съм по-далече от всичко това. Просто и ясно, който може да ме разбира.


Не съм правила статистика колко от софиянците са достойни и с изградена ценностна система, нещо, на което много държа, и колко от провинцията са такива. Това няма нищо общо. Коментарът ми е за надъханите с амбиция да се докажат в големия град, без качества, но с много бруталност и без никакви правила. Колкото и да е некадърен и прост един софиянец, при него по правило го няма този гнусен комплекс да те е страх да се върнеш в малкия град и на всяка цена да оцелееш в София. Без да зачиташ никого и нищо... Това е, което ме погнусява. 
В София има достатъчно простаци, но ако бяха и с амбициите на простака от провинцията, тогава щеше да е страшно. Щяха и те да са на преден план, да се тикат пред обективите, за да ги види баба Гица  на село... "Дават ма на талавизора".....















Коментари